Inbound Marketing?
Bouw aan duurzame relaties
Wat is dat eigenlijk, Inbound Marketing? Heel simpel gezegd: je bouwt aan duurzame relaties. Je gaat niet langer verkopen, maar je helpt je doelgroep - met de juiste content op het juiste moment - een stap verder in hun duurzaamheidsvraagstuk. En daardoor blijven ze verbonden aan jou. Klinkt simpel, toch? Nu nog even doen. Gelukkig is Gusto Duurzaam gespecialiseerd in Inbound Marketing. Lees hier hoe we dat doen.
Inbound Marketing begint bij ons met luisteren. Luisteren naar jouw merkverhaal, maar ook luisteren naar de behoefte van de klant. Waar zit de overlap? Waar is de klant mee geholpen? Wil je weten hoe we dan verder gaan? Lees ons stappenplan hieronder.
Outbound
(Onderbreken)
Koud bellen
Spam emails
Onderbrekende ads
VS
Inbound
(Toestemming)
SEO
Blogs
Social media
Bedrijven die bloggen genereren 67% meer leads dan bedrijven die dat niet doen
Bron: HubSpot
Het stappenplan
In zeven stappen doe je aan Inbound Marketing. Kijk maar, het is eigenlijk heel logisch.
1. Opzetten buyer persona
Gaan we communiceren met ondernemers? Eigenaren van grote kantoren of juist met specifieke particulieren, in een hele duidelijke regio? Hier stellen we je (belangrijkste) doelgroepen (inderdaad, het zijn er vaak meer) vast.
2. In kaart brengen van de buyers journey
Ieder persoon heeft een klantreis, van de oriëntatiefase via de evaluatiefase naar de koopfase. Wellicht komen ze zelfs nog in de ambassadeursfase. In deze fase van onze aanpak brengen we dit in kaart.
3. Ontwikkeling content & distributie
Nu kunnen we (creatief) aan de slag. We maken voor die verschillende doelgroepen in de verschillende fases content. Kunnen we ondernemers in de oriëntatiefase bereiken met het verhaal van een andere ondernemer, die ze al voorgegaan is? En wat werkt juist beter: een blog, een video of een nieuwsbrief? Via de juiste distributie (via Facebook, LinkedIn en nieuwsbrieven) zorgen we ervoor dat de content impact heeft.
4. Vaststellen marketing & sales qualified leads
De content wordt gedeeld en gelezen, maar wie verbindt zich eigenlijk aan je merk? Bijvoorbeeld door zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief of door zelfs te bellen? Wie wil er al iets bij je kopen en wie nog niet? In deze fase stellen we het vast.
5. Analyse
Wat heeft goed gewerkt? En wat minder? Zonder die analyse blijf je doen wat je gisteren deed. En dat zorgt ook voor de resultaten van gisteren. Wij willen vooruit.
6. Rapportage
De analyse en alle resultaten delen we in maandelijkse rapportages met je sales afdeling.
7. Bijsturen
Doen we dingen anders? Jazeker. Continu. Bijsturen noemen we dat. Dat betekent checken of we nog wel de juiste buyer persona's hebben. Kloppen de advertenties die we hebben ingezet wel? Kunnen we betere look-a-like audiences maken?
Is dat alles?
Ha. Het lijkt zo makkelijk. We doen natuurlijk nog veel meer. We richten bijvoorbeeld ook marketing automation in, om maar iets te noemen. Dat betekent dat we regels opstellen wanneer iemand welke communicatie moet krijgen. Wanneer dit vanzelf gaat, weet je dat het proces een stuk sneller loopt. Maar wil je meer weten - én dat wil je, toch? - neem dan even contact met ons op. Vinden we heel leuk!